Gå till innehåll

Carlos Castro, 1974, Colombia

På en upphängd fotoplansch syns sittande en manlig figur. Figuren bär en mask som gör att det ser ut han som att han har ett stort sår över hela ansiktet. På hans skjorta syns röda fläckar. I sin famn håller han ett litet barn.

Foto: Sofie Isaksson

En del menar att ett samhälle endast är synligt underifrån. Föremålen omkring oss bär på olika sociala laddningar. I Carlos Castros konst blir samtiden synlig när han laddar om objekt och bruksting, sociala relationer, historiska artefakter och vardagskonventioner. Han synliggör ett maktspel. Det mesta är historiska cykler snarare än dramatiska skeden av pånyttfödelse eller apokalyps.

Latinamerikas historia är fyllt av berättelser som effektivt kan synliggöras med den metod Carlos Castro använder. Han är en skarpsynt och välformulerad krönikör över sitt eget lands utveckling och hur olika dess historia kan synliggöras. Det är i omformuleringen av den kulturhistoriska kontexten som hans konst griper tag i oss: människotänder, tapetmönster, förkoloniala berättelser, politiska skeenden – allt talar med en ny tydlig röst.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se