Naturupplevelser på olika språk 2015-2017
Friluftsaktiviteterna anpassas efter årstid. Med det här projektet vill vi ge flyktingbarnen samma plattform som barn som växt upp i Sverige har fått successivt genom hela sin uppväxt: fått åka skridskor och skidor, orienterat i skogen, plockat blåbär och svamp, gjort upp eld och grillat, badat i sjöar, sett betande djur vid lantbruk, liksom vilda djur i skogen, tältat, lärt sig känna igen de vanligaste träden och plockat blommor till midsommar, grävt upp mask och fiskat abborre, paddlat kanot, klättrat upp på något utsiktsberg med mera. Genom projektet vill vi att de barn som kommer till Örebro under 2016 ska: - lära sig om allemansrätten och uppleva vad den innebär i praktiken –
etablera en positiv relation till den svenska naturen genom positiva upplevelser - få upp ögonen för vilka aktiviteter utomhus de kan göra ensamma eller tillsammans med andra, och att många av dessa är gratis och tillgängliga för alla - fått språkövning genom att kommunicera om naturen och naturens samband på svenska - med hjälp av övningar och aktiviteter lärt känna nya vänner I projektet ingår även utbildning av personal som arbetar på hvb-boenden i utomhuspedagogiskt arbetssätt. Samt att ytterligare en naturvägledare lärs upp av kommunens två befintliga naturvägledare och deras handledare. Naturvägledarna har själva invandrarbakgrund och är därför viktiga brobyggare
Utbildning naturvägledning på andra språk i Örebro län 2017-2019
Syftet med naturvägledning för nyanlända är att skapa en ny gemensam plattform för att sprida och hjälpa länets kommuner att sjösätta Örebros modell för naturvägledning som integrationsverktyg.
Antalet nyanlända har ökat snabbt och det är viktigt att olika samhällsfunktioner bidrar till en snabb integration. Framför allt gäller det språkinlärning och andra kulturyttringar, däribland den dominerande synen på naturen. Utomhuspedagogiska metoder gör det möjligt att lära sig olika saker utan att ha full tillgång till språket. Metodiken innebär snarare att man utvecklar språket som en följd av att man studerar samhället och naturen på ett konkret och handfast sätt.
Två personer, Antonios Hanna och Adil Sadiku, med ursprung i Syrien respektive Albanien har medNaturskyddsföreningens hjälp utbildats till naturvägledare under 2015. Sedan september 2015 är de bådagenom nystartsjobb anställda som naturvägledare i Örebro kommun med inriktning främst mot nyanländaimmigranter. Tillsammans kan de guida på fem språk. Hittills har de inriktat sina insatser mot studerande vid SFI, ensamkommande barn och ungdomar, asylboenden och familjecentraler, men även tolkat vid andra
kommunala naturguidningar. Erfarenheterna hittills är mycket goda och det finns ett stort behov av att utveckla verksamheten dels mot fler språk, dels i kvantitet.
Verksamheten har väckt uppmärksamhet nationellt, men också i länets kommuner och andra organisationer och i flera kommuner finns nu ett önskemål om att utveckla något liknande.
Projektet är därför ett samarbetsprojekt tillsammans med andra aktörer i länet där målet är att både förstärka den verksamhet som bedrivs i Örebro kommun och införa liknande verksamhet i andra kommuner. I Örebro kommuns "Översiktlig strategi och budget för 2016" anges att förvaltning och programdirektör inom Barn & utbildning har i uppdrag att tydligare hålla samman och kontinuerligt bereda förslag för ett bättre integrationsarbete, till exempel förändringar av metoder i det dagliga arbetet. I ÖS B:n anges även att integration är en viktig förutsättning för att nå skolans mål ”topp 25, 2025”. Pdf filen (Utbildning naturvägledning Örebro län).
Naturupplevelser för ensamkommande flyktingbarn 2016-2018
I projektet samverkar naturskolans pedagoger med kommunens naturvägledare och deras handledare på naturskyddsföreningen, samt personal på hvb-boenden på ensamkommande flyktingbarn. Avsikten är att genomföra aktiviteter en dag i veckan med fokus på lärande om, och aktiviteter i, olika grön- och naturområden i och runt Örebro.
Friluftsaktiviteterna anpassas efter årstid. Med det här projektet vill vi ge flyktingbarnen samma plattform som barn som växt upp i Sverige har fått successivt genom hela sin uppväxt: fått åka skridskor och skidor, orienterat i skogen, plockat blåbär och svamp, gjort upp eld och grillat, badat i sjöar, sett betande djur vid lantbruk, liksom vilda djur i skogen, tältat, lärt sig känna igen de vanligaste träden och plockat blommor till midsommar, grävt upp mask och fiskat abborre, paddlat kanot, klättrat upp på något utsiktsberg med mera. Genom projektet vill vi att de barn som kommer till Örebro under 2016 ska: - lära sig om allemansrätten och uppleva vad den innebär i praktiken – etablera en positiv relation till den svenska naturen genom positiva upplevelser – få upp ögonen för vilka aktiviteter utomhus de kan göra ensamma eller tillsammans med andra, och att många av dessa är gratis och tillgängliga för alla – fått språkövning genom att kommunicera om naturen och naturens samband på svenska - med hjälp av övningar och aktiviteter lärt känna nya vänner I projektet ingår även utbildning av personal som arbetar på hvb-boenden i utomhuspedagogiskt arbetssätt. Samt att ytterligare en naturvägledare lärs upp av kommunens två befintliga naturvägledare och deras handledare. Naturvägledarna har själva invandrarbakgrund och är därför viktiga brobyggare. Det finns ett behov av att komplettera deras arbetsgrupp med en kvinna och ytterligare språk för att kunna nå en ännu fler målgrupper. (PDF filen LONA-ensamkommande barn.)