Aktuell utställning
Åsa Jungnelius – Hålrummet / The Cavity
13 juni – 23 augusti
%20%C3%A5sajungnelius_.2024_m%C3%A4rtathisner_004%20kopiera.jpg)
Konstverket Queen Helmet 2 av Åsa Jungnelius blir till. Foto: Märta Thisner.
Av Axel Andersson – historiker, författare och lektor i konsthistoria vid Kungliga Konsthögskolan
"När jag först mötte verket Snippan av Åsa Jungnelius i en grupputställning för många år sedan var det som att stå inför en tingest till synes kläckt av en lika avlägsen som bekant himlakropp. Det var lika omöjligt att komma in i den, som att ställa sig oberörd vid dess sida. Verkets värld blödde in i världen omkring mig med sin intensitet. Jag minns som igår: hur närvarande jag var i rummet, samtidigt som jag omedelbart glömde bort allt annat som fanns där förutom Snippan och jag.
Snippan är svaret på en outgrundlig fråga, inte olikt livets tillkomst. Detta tidiga portalverk bjuder oss in till att ifrågasätta hur vi och konstverk kan ta plats tillsammans. Snarare än att vara åskådare uppmanar den och Jungnelius bildvärld oss till att bli aktörer, balanserande mellan att stiga in och stiga ut.
Det som börjar i en andning – i grunden glasblåsarens pust – skapar liv i ett hölje, vilket upphovspersonen långsamt retirerar från för att bjuda in en publik. Vi får bevittna att verkets interiör föds på en och samma gång som det blir till en fasad. Ett ut-och-in-vändande fött ur en kvinnlig erfarenhet, som på en och samma gång oblygt tar sig an det storsvulstiga, monumentala och allmänmänskliga. Jungnelius har fortsatt sitt utforskande av hålrummen, passagerna, kanalerna, behållarna, ramarna i en rad konstverk. Ett utforskande som mynnar ut i ett förrädiskt enkelt konstaterande: det finns en värld utanför verket och en inuti.
Jungnelius är en av våra mest hyllade samtidskonstnärer, kanske just för att hon med en sådan mästerlig precision avtäcker randen mellan beskådaren och objektet. Detta blottande kommer till uttryck genom de verk som samlats i den här utställningen – inte minst verk som också är bruksobjekt där frågan om skillnaden mellan beskådare och brukare lekfullt utmanas och underförstått politiseras. Det finns en konsekvens i hur denna samtidiga gräns och öppning mellan oss och verket återkommer genom en rad olika material, kontexter och idéer i Jungnelius långa och rika produktion. Hennes bildvärld är så speciell just på grund av denna konsekvens. Den återkommer till och med i hennes självframställan som konstnär, hennes offentliga persona. Ytan är aldrig ytlig hos Jungnelius, heller inte falsk. Däremot är spänningen mellan verkets insida och utsida nästan alltid fysiskt påtaglig."
Foto: Robin Åhlgren
Om utställningen
Med utgångspunkt i det numera ikoniska verket "Snippan" – en del av Åsa Jungnelius avgångsutställning ”Vad fin du är i håret” på Konstfack 2004 – är utställningen på Örebro konsthall en kronologisk tillbakablick på hennes konstnärliga praktik, med hålrummet som det centrala temat.
Genom en mångfald av uttryck, material och feministiskt kodade symboler som snippan och snäckan har Åsa Jungnelius återkommande utforskat hålrum och passager. De återkommer både som fysiska strukturer och metaforiska rum, laddade med frågor om kön, makt, identitet och tillhörighet.
Om Åsa Jungnelius
Åsa Jungnelius (f.1975 Stockholm) bor och arbetar i Stockholm och Månsamåla. Hon är utbildad vid Konstfack i Stockholm.
Jungnelius konstnärsskap präglas av ett materialdrivet utforskande som rör sig mellan det monumentala och de socialt och strukturellt konstruerade rum som utgör fonden. Objektet som sådant spelar en central roll, både som en representation för identiteter och projektionsyta för kroppsliga begär och böjelser. I relationen mellan materia och kropp undersöks den glidande skala av positionering som ständigt omförhandlats och återskapats genom kulturhistorien.
Med sina tidiga verk i glas fick Jungnelius sitt genombrott och har sedan dess haft en framträdande position som en av Sveriges mest framstående konstnärer inom området.
Sedan början på 2000-talet har hon haft en lång rad utställningar i Sverige och internationellt, men även initierat och drivit det tvärdisciplinära projektet Residence-In-Nature, konsthantverksgruppen WeWorkInAFragileMaterial och LASTSTUDIO. Till de senaste och större offentliga uppdragen hör bland annat "Den inre världsutställningen" (2023) - ett processbaserat verk för Södra hamnen i Norrköping med både temporära och permanenta inslag och "Snäckan" (2015–2027) - en totalinstallation för den nya tunnelbanestationen Hagastaden i Stockholm.
Jungnelius är representerad i många betydande samlingar, såväl offentliga som privata runt om i världen, bland dessa kan bland annat nämnas Moderna Museet, Nationalmuseum, European Parliament art collection, Röhska museet och Statens konstråd. Sedan 2022 är hon också hedersdoktor vid Linnéuniversitetets fakultet för konst och humaniora.

Konstnären Åsa Jungnelius. Foto: Märta Thisner
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.